Kognitiv terapi

dinpsykolog_IMG_3027a500wKognitiv terapi bygger på menneskets evne til at tænke, analysere, forestille sig og at lære. Du vil gennem samtalerne få indsigt i sammenhængen mellem dine tanker, dine følelser, din krops fysiske reaktioner og din adfærd. Den måde du tænker om eller erkender sanseindtryk enten fra dig selv eller fra omgivelserne vil nemlig påvirke dine følelser og din adfærd.

Den første samtale handler om, at du og jeg får skabt en fortrolig og tryg relation gennem en fælles afdækning af de forhold, som giver dig problemer i din hverdag. Hvad ønsker du hjælp til ? Og hvad forventer du at få ud af dette terapeutiske forløb?

Samtalernes formål er herefter, at du får indsigt i de uhensigtsmæssige negative tanker, så de kan  erstattes med en mere realistisk tænkning om dig selv. Der vil i et samarbejde med dig løbende udvikles  øvelser, som der skal arbejdes med mellem samtalerne. Øvelserne varierer og knytter sig til netop de problematikker, som er din udfordring. Det kunne handle om f.eks. angst, lavt selvværd eller depression.

Sessionerne (samtalerne) er strukturerede, problemfokuserede, målrettede og koncentreret omkring dine hjemmeopgaver. Der arbejdes også på, at du selv bliver i stand til at forebygge eventuelle tilbagefald, f.eks. ved depressive tilstande.

Behandlingsforløbets varighed vil afhænge af problemets karakter, men typisk vil der blive længere og længere mellem seancerne, indtil du en dag, mener selv at kunne håndtere dine udfordringer ved hjælp af de redskaber, du har fået gennem terapien.

Nogle gange vil det vise sig, at jeg må arbejde eklektisk, hvilket betyder at jeg vil kombinere forskellige terapiformer undervejs i vores forløb. Dette bestemmes ud fra indholdet i vores samtaler og ud fra de problematikker, som rejser sig i det terapeutiske forløb. Men altid med din accept og  i et samarbejde med dig